Luchtvaartcombinatie Air France-KLM heeft het afgelopen jaar financieel minder gepresteerd dan een jaar eerder. Vooral stakingen bij Air France zadelden het bedrijf op met aanzienlijke kosten. Verder liet een hogere brandstofrekening zijn sporen na.
De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM presteerde duidelijk beter dan zijn Franse zuster Air France.
KLM, waar topman Pieter Elbers mag opgaan voor een nieuwe termijn, sloot het boekjaar af met een operationele winst van bijna 1,1 miljard euro. Daarmee presteerde de maatschappij iets minder dan een jaar eerder.
Bij Air France was sprake van een operationele winst van 266 miljoen euro, waarmee in vergelijking met een jaar eerder bijna 600 miljoen euro minder werd verdiend.
Stakingen bij Air France pakken duur uit
Financieel directeur Frédéric Gagey sprak in een toelichting op resultaten van een “opvallend goed resultaat” voor KLM. De stakingen die Air France met de nodige kosten opzadelde noemde hij een vervelende herinnering uit het verleden.
Het totale operationele resultaat van 1,3 miljard euro betekende een daling van 591 miljoen euro op jaarbasis. Onder de streep resteerde een bedrag van 409 miljoen euro. Stakingen zorgden voor een kostenpost van 355 miljoen euro.
De brandstofrekening viel met krap 5 miljard euro ongeveer 451 miljoen euro hoger uit. Dit jaar wordt een verdere stijging van de tankbon verwacht. Verder viel de groei van Transavia op. De prijsvechter verwelkomde ruim 7 procent meer passagiers, wat zich ook financieel positief doorvertaalde.
Meer omzet en passagiers voor Air France-KLM
De totale passagiersgroei van Air France-KLM was bijna 3 procent, tot 101,5 miljoen reizigers. De omzet van het concern viel met ruim 26,5 miljard euro circa 2,5 procent hoger uit. De loonakkoorden met onder meer personeel van Air France zadelden het bedrijf op met 1,8 procent hogere personeelskosten.
In het lopende kwartaal gaat Air France-KLM uit van een minder resultaat dan in het eerste kwart van vorig jaar. Gagey baseerde zich onder meer op de ticketverkoop die wat achterbleef. Voor de maanden mei en juni lopen de verkopen juist beter dan een jaar eerder, zo liet hij weten. Voorts rekent Air France-KLM op een verdere stijging van de brandstofrekening.